Home > Alimentatie si Nutritie > Alimente recomandate in timpul alaptarii
Alimente recomandate in timpul alaptarii

Alimente recomandate in timpul alaptarii

Daca ai un stil de viata sanatos, nu trebuie sa faci mari schimbari in alimentatie, iar mancarurile bune in timpul sarcinii sunt, de asemenea, alimente recomandate in timpul alaptarii.

Una dintre minunile creatiei este cantitatea mare de nutrienti continuta de laptele matern, in conditiile in care este posibil ca mama sa nu manance tot timpul asa sanatos. Insa, in timp, o alimentatie saraca in calorii sau o dieta axata pe un anumit grup de alimente, de exemplu doar carbohidrati sau doar surse proteice, afecteaza calitatea si cantitatea laptelui matern.

Chiar daca copilul este protejat, lipsa unor nutrienti din dieta te poate afecta, sarcina fiiind o perioada delicata din viata femeii. In perioada de alaptare, pofta de mancare a femeilor creste, in general. Solutia o reprezinta adoptarea celor trei mese regulate pe zi, plus doua gustari intre mese, pentru a conferi energia necesara organismului, dar si pentru alaptarea conform ceasului biologic. De regula, femeile care alapteaza au nevoie de un surplus caloric de 500 calorii, bineinteles din surse sanatoase.

Nu se  recomanda sa incepi o dieta de slabire in primele luni dupa nasterea copilului. O reducere a caloriilor in aceasta perioada te va sabota energic, si va diminua cantitatea de lapte matern produsa. Reducerea cantitatii de grasime acumulata in perioada de sarcina se face treptat, sub observatie medicala, consumul regulat de apa si exercitiile fizice fiind regulile principale de urmat.

Regulile consumului de alimente recomandate in timpul alaptarii:

Varietatea de alimente recomandate in timpul alaptarii:

Alege carbohidrati si proteine pentru mai multa energie si pentru a te simti satula mai multe vreme. Pentru gustari, alege fructe si cereale integrale, in detrimentul  alimentelor si a dulciurilor procesate. Variaza alimentele recomandate in timpul alaptarii si incearca pe cat posibil sa mananci in fiecare zi ceva deosebit.

Alimente in timpul alaptarii

1.    Alege grasimi sanatoase si surse de omega 3 si omega 6 precum somonul, nucile, maslinele si uleiul de masline, avocado, ulei de sofranel. Limiteaza consumul de  grasimi saturate din laptele integral, uleiul de cocos, uleiul de palmier, unt si slanina, deoarece interactioneaza cu compozitia laptelui matern.

2.    Evita alimentelor contaminate. Alimentele atinse de pesticide, insecticide, elibereaza chimicale ce intra direct in compozitia laptelui matern.

3.    Informeaza-te asupra surselor si alege legume si fructe din surse organice, daca este posibil.

4.  Spala fructele si legumele; desi in cazul unor fructe precum perele sau merele in coaja se afla cea mai mare cantitate de vitamina C; in cazul in care exista riscul contaminarii, se recomanda decojirea.

5. Se recomanda sa mananci fructe si legume de sezon, daca se poate de la producatorii locali.

6. Metalele grele si chimicalele se depoziteaza in grasime. Asa ca alege carnuri slabe si elimina grasimea de pe carne inainte de a o gati.

7. Daca obisnuiesti sa beti apa de la robinet si este dura, atentie, trebuie filtrata.

8. Mananca peste si fructe de mare precum somon, pollock, peste-pisica, pastrav, creveti, dar fara a depasi cantitatea de 340 g pe saptamana, pentru a se evita acumularea de mercur in corp.

9. Limiteaza sau elimina consumul de alcool. Acesta nu este depozitat in laptele matern, dar se recomanda sa astepti doua ore dupa ce ai baut ca sa alaptezi. Se recomanda sa bei alcool dupa ce ai mancat. Totusi, mai indicat este sa nu bei deloc alcool.

10. Redu consumul de cafeina, insemand cafea, ceai, ciocolata si alte bauturi ce contin cafeina. O cafea pe zi e buna, doar excesul de cafeina trebuie evitat, deoarece intra in laptele matern si este ingerat de copil.

11. Bea multa apa.

12. De multe ori, copilul poate sa fie alergic la o anumita substanta. Atentie la anumite reactii ale pielii sau congestie nazala.

Lista alimentelor recomandate in timpul alaptarii

1.    Terciul de ovaz este un aliment care stimuleaza producerea de lapte matern. De asemenea, studiile de specialitate au remarcat ca are proprietate de reducere a colesterolului si mentinerea constanta a tensiunii arteriale.

2.    Spanacul este o sursa excelenta de vitamina A si vitamina K, minerale precum calciu, fier si de antioxidanti precum acidul folic. Acest acid este important pentru metabolismul femeilor insarcinate si acelora care alapteaza. Frunzele de spanac contin fitoestrogeni al caror efect benefic se exercita asupra tesutului mamar, stimuland lactatia.

3.    Morcovii nu se afla intodeauna pe lista de cumparaturi a femeilor care alapteaza, dar de azi inainte ar trebui sa fie. Aceste radacinoase contin fitoestrogeni si sunt bogate in antioxidanti precum vitamina A, beta-caroten. Nu doar ca sucul de morcovi este un deliciu pentru oricine, dar se spune ca imbunatateste lactatia si calitatea laptelui.

4.    Leguminoasele precum fasolea, lintea, fasolea verde, nautul sunt cele mai populare alimente recomandate in timpul alaptarii. De exemplu, un preparat cunoscut este hummus-ul din boabe fierte de naut, tahini, usturoi, zeama de lamaie si ulei de masline.

5.    Fructul de papaya este mai popular in tarile din Asia ca lactogenic, fiind folosit mai ales fructul crud. Se crede ca are proprietati relaxante pe de o parte si, pe de o alta parte, nutrientii acestuia ajuta tesutul mamar in procesul de alaptare.

6.    Sparanghelul contine estrogeni, acid folic si vitamine, dar si o substanta denumita tryptofan, ce stimuleaza productia unui hormon responsabil pentru lactatie: prolactin.

7.    Orezul brun este o cereala integrala ce contine carbohidratii necesari unei zile pline. Studiile stiintifice ca, odata consumat, nutrientii din orezul brun ajuta la eliminarea serotoninei, un aminoacid derivat din tryptofan, ce echilibreaza sistemul nervos, stimuland  secretia de prolactina.

8.    Fructele uscate precum caisele, curmalele si smochinele contin calciu, care este un nutrient-cheie in calitatea laptelui matern.

In topul fructelor uscate se pozitioneza caisele: crude cat si uscate sunt un deliciu indiferent de tipul de dieta. Aceste fructe contin fitoestrogeni, fibre, vitamine si minerale precum calciu si potasiu, continand, de asemenea, tryptofan.

9.    Somonul este cea mai cunsocuta sursa de omega 3 si acizi grasi esentiali. Nu este un lactogen, dar ajuta la nutritie corespunzatoare a organismului.

Alaturi de consumul de alimente recomandate in timpul alaptarii, o hidratare riguroasa, si exercitii fizice relaxate, sunt solutia pentru o mamica fericita si un copil hranit sanatos…

loading...