Home > Diete de slabit > Dieta pentru cardiaci ajuta la scaderea tensiunii arteriale
Dieta pentru cardiaci ajuta la scaderea tensiunii arteriale

Dieta pentru cardiaci ajuta la scaderea tensiunii arteriale

Dieta pentru cardiaci este o dieta care urmareste prevenirea sau tratarea afectiunilor cardiovasculare si este parte integranta din tratamentul pe care specialistul il prescrie pacientilor cu afectiuni ale cordului sau ale vaselor sangvine. Trebuie subliniat in acest context ca afectiunile cardiovasculare sunt principala cauza de deces la nivel mondial. Prin urmare, daca suferi de o afectiune cardiovasculara, cu siguranta medicul iti va recomanda la un moment  dat un plan de dieta pentru cardiaci, dieta care este foarte importanta in preventia diabetului si a altor afectiuni asociate cu obezitatea. De ce cu obezitatea? Pentru ca o persoana obeza sau supraponderala este predispusa nu doar la afectiuni cardiovasculare si diabet, ci si la afectiuni renale, chiar si cancer. Obezitatea mai inseamna si vase sangvine ingustate, friabile si o inima slabita, intrucat aceasta trebuie sa aiba o activitate mai intensa si sa pompeze mai mult sange, pentru ca oxigenul sa ajunga in tot organismul.

Scopurile dietei pentru cardiaci

–    Scaderea nivelului de colesterol de la nivelul vaselor de sange.
–    Scaderea tensiunii arteriale.
–    Reducerea greutatii corporale.

Colesterolul si grasimile

Colesterolul face parte din categoria lipidelor si este un tip de grasime de care organismul are nevoie. Cu toate acestea, depozitele de colesterol de la nivelul organismului si cantitatile produse de acesta acopera necesarul zilnic si nu este nevoie de un aport zilnic prea mare. Oricum, produsele de origine animala consumate zilnic sunt o sursa bogata de colesterol: carne, oua si lactate. Excesul de colesterol se depune pe vasele de sange, ingustandu-le si formand placa ateromatoasa, care conduce la aparitia aterosclerozei. Ateroscleroza este una dintre cele mai frecvente afectiuni cardiovasculare, avand ca efect incetinirea vitezei sangvine, diminuarea fluxului sangvin si in final, aparitia anginei pectorale sau chiar infarct miocardic, atunci cand vasul de sange este obturat complet.

De aceea, dieta pentru cardiaci este foarte importanta, intrucat previne toate aceste complicatii. Prin urmare, primul pas al dietei si cel mai important va fi reducerea grasimilor saturate si a colesterolului. Pentru aceasta, va trebui sa evitati consumul de unt si margarine, de oua, sa consumati carne slaba (pui, vita, curcan, peste), lactate si branzeturi degresate. Verificati etichetele alimentelor atunci cand le cumparati, pentru a sti cu exactitate ce cantitate de grasimi contin.

Recomandarile specialistilor precizeaza ca din aportul caloric zilnic, 7% pot fi grasimi saturate si mai putin de 1% grasimi nesaturate. De asemenea, o persoana adulta sanatoasa are nevoie de mai putin de 30 g colesterol zilnic, iar pentru cei cu diferite afectiuni, nu se recomanda un aport zilnic mai mare de 20 g. Daca tinem cont de faptul ca un ou contine exact 20 g colesterol (concentrat doar in galbenus, albusul nu contine colesterol), inseamna ca daca ati mancat un ou, va trebui sa evitati alimentele cu continut de grasimi pe tot parcursul acelei zile.

Proteine cu continut redus de grasimi

Proteinele sunt foarte importante pentru organism, ele hranesc tesutul muscular si contribuie la regenerarea tisulara. Toate celulele contin proteine si este foarte important, chiar si in conditiile in care v-ati decis sa urmati o dieta pentru cardiaci, sa aveti o alimentatie bogata in proteine, cu continut redus de grasimi saturate, pentru a mentine starea de sanatate a inimii. Alimente care sunt o sursa bogata de proteine de acest tip sunt lactatele, albusul de ou sau inlocuitori, fructele de mare si pestele, carnea slaba.

Cateva tipuri de peste sunt bune pentru activitatea inimii, cum ar fi somonul, heringul, sardina. Aceste tipuri de peste contin o grasime speciala, acizii grasi Omega-3, care reduc nivelul de grasime din sange. Dar proteinele pot avea si origine vegetala, organismul poate folosi proteinele din soia, fasole, linte, aceste legume fiind foarte sanatoase, bogate in proteine si cu continut scazut de grasimi, iar colesterol nu contin deloc (colesterolul se gaseste doar in produsele de origine animala, pentru ca este un produs al ficatului).

Alimentele bogate si in proteine, dar si in grasimi saturate, ar trebui evitate cu desavarsire. Sunt incluse in aceasta categorie branzeturile grase, smantana, cascaval, lapte cu continut ridicat de grasime, carnea de porc, anumite sortimente de peste (somn), sunca, alimentele prajite.

Fructele si legumele

Chiar si cand se urmeaza o dieta pentru cardiaci, nu trebuie sa scapam din vedere faptul ca organismul are nevoie si de vitamine pentru o functionare normala. Si are nevoie si de fibre pentru sanatatea sistemului digestiv. De aceea, tot mai multi specialisti recomanda un regim alimentar bazat pe consumul de fructe si legume, cat mai putin procesate. Este solutia ideala pentru a asigura aportul necesar zilnic de nutrienti de care organismul are nevoie, precum si de a evita consumul alimentelor cu continut ridicat de grasimi. Acesta este motivul pentru care fructele si legumele sunt primele incluse in planul dietei pentru cardiaci. Alegeti fructe si legume proaspete sau congelate.

Daca optati pentru cele la cutie, verificati eticheta si asigurati-va ca nu contin foarte multa sare, ar fi indicat sa le alegeti pe cele in suc propriu, in detrimentul celor semipreparate sau intens procesate. Pastrati legumele si fructele curatate in frigider, acestea pot deveni o gustare rapida si sanatoasa ori de cate ori va este foame intre mese sau cand simtiti nevoia sa rontaiti ceva. Daca nu obisnuiti sa consumati fructe si legume, incercati retete noi de salate sau feluri de mancare in care sa includeti o varietate cat mai mare de legume. De asemenea, atunci cand cumparati fructe, nu le depozitati direct in frigider, ci pastrati-le la vedere intr-un cos, pe masa din bucatarie, unde le puteti vedea si sa va reamintiti sa le mancati, in locul gustarilor nesanatoase si bogate in grasimi, cum ar fi chipsurile.

Cerealele

In cadrul dietei pentru cardiaci, un loc important este ocupat si de cereale. Nutrientii care regleaza tensiunea arteriala si ajuta la buna functionare a inimii se gasesc in cerealele integrale, care sunt si o sursa bogata de fibre. O modalitate foarte usoara de a introduce cerealele integrale in alimentatie, este aceea de a inlocui produsele din cereale rafinate cu produse similare din cereale integrate.

De exemplu, poti folosi faina din grau integral in loc de faina alba rafinata, paine din cereale integrale, de secara sau paine neagra in loc de paine alba. Exista si paste din cereale integrale cu care le poti inlocui pe cele obisnuite.

Poti folosi in alimentatia zilnica si seminte de in, acestea sunt bogate in fibre si acizi grasi Omega-3, care reduc nivelul de colesterol din sange.

Se recomanda evitarea brioselor, gogosilor sau crochetelor, intrucat acestea sunt preparate din faina rafinata de grau si apoi prajite, fiind deci nesanatoase pentru organism.

Sarea

Sodiul, elementul de baza din sare, este un mineral. Organismul are nevoie de el pentru o functionare optima, insa aportul zilnic necesar este de doar doua grame, ceva mai putin de o lingurita pe zi. Excesul de sodiu poate cauza hipertensiune sau presiune ridicata in vasele de sange. De asemenea, este foarte important sa discuti cu medicul tau despre necesarul zilnic de sodiu, pentru ca acesta difera de la persoana la persoana. Reducerea cantitatii de sare pe care o adaugam in mancare nu este de ajuns pentru reducerea semnificativa a cantitatii de sodiu, pentru ca cea mai mare parte provine din mancarurile procesate, conserve, diferite preparate. O solutie ar fi consumarea fructelor si a legumelor crude, studierea etichetelor la cumpararea fiecarui aliment astfel incat sa va asigurati ca dresing-urile, sosurile si conservele poarta inscriptia “continut scazut de sare”.

Care sunt cantitatile de alimente recomandate in dieta pentru cardiaci

A manca sanatos inseamna a manca alimente diversificate si in cantitatile potrivite. Daca mancati prea mult, rezultatul poate fi fie obezitate, fie greutate corporala peste medie. A sti ce cantitati de alimente trebuie sa consumi este foarte important in cadrul dietei pentru cardiaci.

Mancarea este masurata in cantitati pe care le vom numi “portii”. In functie de felul alimentelor, unitatea de masura poate fi un bol, grame, felii, o ceasca sau fructe ori legume intregi. Cantitatea recomandata pentru o portie difera in functie de felul alimentelor, grupa din care face parte, precum si datele personale ale pacientului, respectiv varsta, sex, inaltime, greutate si dificultatea activitatii intelectuale pe care o desfasoara. De aceea, inainte de a incepe o dieta pentru cardiaci, este nevoie sa te consulti cu medicul tau si cu un specialist in nutritie, care pot elabora un plan personalizat.

Concluzii

Desi schimbarea obiceiurilor alimentare poate fi dificila, urmarea dietei pentru cardiaci te poate ajuta sa remediezi unele afectiuni cardiovasculare. Daca este combinata cu exercitii fizice, renuntarea la fumat si reducerea factorilor de stres, dieta pentru cardiaci te poate ajuta sa previi si chiar sa tratezi afectiunile cardiovasculare.

Limitarea si reducerea consumului de colesterol si grasimi saturate este cel mai important pas pe care trebuie sa il faci pentru reducerea riscurilor aferente afectiunilor cardiovasculare. Nu uita sa verifici intotdeauna etichetele produselor pe care le cumperi, pentru a te asigura ca nu consumi cantitati mari de grasimi nesanatoase.

Proteinele detin un rol foarte important in functionarea organismului, in dezvoltarea muschilor si regenerarea tesuturilor, vitaminele contribuie la buna functionare a organismului si la sanatatea sistemului digestiv, iar pentru stabilirea nivelului de sodiu pe care il poti consuma, este nevoie de analize medicale si sfatul medicului specialist pentru fiecare persoana in parte…

Meniul dietei pentru cardiaci este foarte diferit de meniul dintr-un restaurant, pentru ca va trebui sa ”servesti” un platou plin de alimente sanatoase, alaturi de exercitii fizice, un stil de viata sanatos si sfatul unui specialist – adica toate ingredientele pentru o viata lunga, cu o inima puternica si sanatoasa.

loading...