Home > Diete sanatoase > Dieta diabet – pentru diabet tip 1, 2, 3, 4
Dieta diabet – pentru diabet tip 1, 2, 3, 4

Dieta diabet – pentru diabet tip 1, 2, 3, 4

Dieta diabet este cea mai buna metoda pentru a preveni, controla si stopa evolutia bolii. In lume, cazurile de diabet sunt in crestere, dar acest flagel poate fi eliminat prin schimbarea stilului de viata. Prevenirea si controlul diabetului nu inseamna sa traiesti o viata de lipsuri. Mancarea este importanta si nu trebuie sa renunti in totalitate la dulciuri si sa te resemnezi ca vei trai toata viata dupa un regim strict cu mancaruri sanatoase fara gust. Savurati mancarurile preferate si bucurati-va papilele gustative, fara sa va simtiti infometati.

Primii pasi in ameliorarea diabetului este sa incepi sa scazi din greutate, dar nu foarte mult. Expertii spun ca trebuie sa slabesti doar cu 5-10% din greutatea ta totala; aceasta schimbare conduce la scaderea nivelului de zahar din sange, echilibrarea nivelului de colesterol si a tensiunii arteriale.

Nu e niciodata prea tarziu sa faci o schimbare pozitiva in viata ta, chiar daca s-au intalat primele simptome ale diabetului. Si cel mai important este ca tu detii controlul asupra sanatatii tale. Un studiu recent realizat de Harvard School of Public Health a demonstrat ca, printr-o crestere a consumului de cafea, se poate reduce riscul diabetului de tip 2. Participantii care au baut zilnic doua cafele negre (sau cafea cu o cantitate mica de zahar si putin lapte) au aratat o scadere a riscului de diabet cu 2 – 11% fata de cei care nu au facut nici o schimbare ramanand la o singura cafea pe zi. In timp ce este o veste buna pentru consumatorii cafelei, citeste asta inainte sa mai bei o ceasca: unii oameni sunt mai sensibili la cafeina decat altii, dar 400 mg de cafeina pe zi (aprox patru cesti de cafea la ibric) pare sa reprezinte portia sigura pentru adulti. Mai mult de patru cesti pe zi pot duce la efecte secundare neplacute si chiar la scaderea sperantei de viata.

Este important sa pierzi grasime din locurile care trebuie. Cel mai mare factor de risc in dezvoltarea in timp a diabetului este supraponderabilitatea. Riscul e mai mare daca ai grasime pe burta si este mai putin riscant daca grasimea s-a depus pe solduri si coapse. In primul caz, grasimea este periculoasa din cauza proximitatii acesteia fata de organele interne, fiind strans conectata cu insulina. De fapt, multe studii demonstreaza ca linia taliei este un bun indicator mai bun al riscului de diabet decat IMB-ul (indexul masei corporale).

Dieta-diabet

Dieta diabet – principii

*mananca alimente fara amidon, precum fasole verde, fructe precum mere, pere, piersici si fructe de padure. Pana si fructele tropicale, precum bananele, mango, papaya, au un index glicemic mai scazut decat deserturile clasice;

*mananca cereale cat mai putin procesate posibil: paine din cereale integrale, orez brun, orz integral, mei, grau integral; sau procesate in mod traditional, precum faina macinata la moara cu pietre, granola naturala sau musli;

*limiteaza portia zilnica de dulciuri, chiar consumul de suc de fructe la un pahar pe zi. Elimina complet bauturile carbogazoase indulcite;

*alege proteine sanatoase precum nautul, lintea, pestele sau carnea de pui fara piele;

*da gust meselor cu grasimi sanatoase: ulei de masline, masline verzi, nuci (migdale, nuci verzi, nuci pecan), avocado. Limiteaza grasimea din lactate si carne. Elimina partial grasimile hidrogenate, continute in margarina, junk food, mancaruri ambalate;

*mananca trei mese pe zi, doua gustari si nu sari peste micul dejun;

*mananca incet si opreste-te cand te saturi;

Caloriile din fructoza (continuta in bauturi carbogazoase, energizante, bauturile pe baza de cafea si mancarurile procesate precum gogosi, briose, cereale, bomboane si batoane granola) se depun pe burta, asa ca este important in dieta diabet sa reduci din consumul de zahar.

Dieta diabet este un plan simplu, sanatos, bogat in nutrienti, cu un cont redus de grasimi si moderat in calorii. Ar putea fi o dieta pentru toata lumea, diferenta stand in continua monitorizare a caloriilor si carbohidratilor pe care ii mananci.

Vestea buna e ca poti sa te bucuri de dulciuri, atat timp cat urmezi un plan sanatos combinat cu exercitii fizice. Studiile arata ca atunci cand mananci multe proteine, in special proteine animale, dauneaza efectului insulinei, un factor cheie in tratarea diabetului. O dieta sanatoasa include proteine, carbohidrati si grasimi; cheia o reprezinta o dieta echilibrata.

Dieta diabet tip 1

Alege fibre si carbodidrati cu eliminare treptata. Carbohidratii au un impact mare asupra nivelului de zahar din sange, mai mult decat proteinele si grasimile, dar nu trebuie sa le eviti. Alege intelept tipul de carbodidrati din dieta. E bine sa limitezi consumul de surse de carbodidrati rafinati precum pastele, orezul alb, bomboanele si alege alimente cu mai multe fibre; carbodidratii cu eliminare treptata, preven corpul sa produca prea multa insulina si ofera mai multa energie. In loc de orez alb, cartofi albi, paste, paine alba, cereale cu zahar si fulgi de porumb, alege orez integral/negru, orez salbatic, cartofi dulci, conopida, paste integrale, paine integrala, cereale integrale cu musli, tarate de ovaz, tarate din cereale, mazare.

Dieta diabet tip 2

Atentie la dulciuri, neinsemnand sa elimini total zaharul din alimentatie. Chiar daca ai diabet, te poti bucura de un desert din cand in cand. Cheia este moderatia. Daca esti pofticios la dulciuri si produse de patiserie, iar gandul trebuie sa renunti la toate acestea te sperie, linisteste-te. Specialistii spun ca poftetele dispar si preferintele se schimba. In timp ce obiceiurile de consum devin mai sanatoase, mancarurile care iti placeau iti pot parea azi grase sau prea dulci, si poti capata pofte pentru alimente sanatoase.

Cum sa incluzi dulciuri intr-o dieta diabet: renunta la paine, orez sau paste, daca vrei desert. Daca mananci dulciuri la masa, inseamna extra-carbohidrati, asa ca taie celelalte alimente care ii contin. Mananca grasimi sanatoase la desert. Poate parea ciudat sa alegi deserturi mai grase, dar grasimea incetineste procesul digestiv, insemnand ca zaharul nu se elimina brusc in sange. Asta nu inseamna ca trebuie sa mananci gogosi. Incearca grasimi sanatoase, precum untul de arahide, branza ricotta, iaurt, nuci si seminte.

Mai degraba, mananca dulciurile dupa masa, decat ca simpla gustare. Mancate simple, prajiturile, deserturile dulci provoaca o crestere brusca a zaharului in sange. Daca le mananci alaturi de alte alimente sanatoase, nivelul de zahar nu va creste asa rapid.

Cand mananci dulciuri, savureaza fiecare imbucatura. De cate ori ti s-a intamplat sa mananci pe nerasuflate o cutie de biscuiti sau o bucata mare de tort? Mananca incet, acorda atentie aromei si gustului, bucura-te de fiecare inghititura si e mai putin probabil sa mananci peste limite.

Dieta diabet – cum sa reduci consumul de zahar:

*Studiile au demonstrat ca, daca bei o bautura cu zahar pe zi, creste riscul diabetului. Daca iti este pofta de doza de suc carbogazos, incearca apa minerala cu lime (lamaie verde) sau cu suc proaspat de fructe. Reduce cantitatea de crema de lapte pentru cafea si indulcitori pentru ceai si cafea.

*Cumpara iaurt fara zahar; mananca iaurt cu tarate simple si indulceste, daca poftesti, cu un fruct. Zaharul va continut va fi mai scazut decat daca achizitionezi din magazine iaurtul cu fructe.

*Cand gatesti, redu cantitatea de zahar din reteta. Daca in retata scrie o cana de zahar, foloseste doua treimi. Poti indulci cu scortisoara, nucsoara si extract de vanilie.

*Cauta modalitati sanatoase de a satisface pofta de dulce; in loc de inghetata, prepara un piure de banane pe care il pui la congelat sau bucura-te de energia conferita de o bucata de ciocolata neagra;

*Mananca doar jumatate din portia de desert;

*Atentie la consumul de alcool. E greu de estimat valoarea calorica si a carbohidratilor din bauturile alcoolice; chiar si cocktailurile cu apa minerala si suc contin zahar. Daca obisnuiesti sa bei alcool, fa-o cu moderatie si bea dupa ce mananci. Daca ai diabet, monitorizeaza constant nivelul glucozei din sange, deoarece alcoolul poate interfera cu medicamentele si insulina.

Dieta diabet tip 3

Alege sursele de grasimi cu atentie, deoarece diabetul inseamna risc crescut pentru bolile de inima. Gateste cu ulei de masline sau de rapita in loc de unt si evita smantana din ciorbe. Elimina grasimea vizibila de pe carnea de pui sau curcan inainte sa o gatesti. In loc de chipsuri, incearca nuci sau seminte crude; adauga-le in cerealele de dimineata sau ca gustare simpla intre mese; untul de arahide este satios si sanatos, fiind o varianta dietetica pentru desert.

Nu praji carnea, pestele sau ciupercile. Prepara-le pe gratar, la cuptor sau crude. Mananca peste de doua trei ori pe saptamana in loc de carne rosie. Pune avocado in sandvis in loc de branza.

Dieta diabet tip 4

Mananca regulat portii moderate si tine un jurnal al meselor. Nu sari peste micul dejun. Imparte cele trei mese regulate in sase pe zi. Tine o evidenta a caloriilor…

Exercitiile fizice sunt importante pentru a te mentine in forma. Nu trebuie sa te epuizezi, dar incearca sa te mentii in forma.

loading...