Home > Alimentatie si Nutritie > Carbohidrații buni și fibrele – parte a unei alimentații sănătoase
Carbohidrații buni și fibrele – parte a unei alimentații sănătoase

Carbohidrații buni și fibrele – parte a unei alimentații sănătoase

Carbohidrații buni și fibrele sunt „acel ceva” ce nu ne permitem să excludem din alimentația noastră dacă vrem să avem un stil alimentar sănătos și corespunzător. Pe lângă alte elemente, cum sunt proteinele și grăsimile sănătoase, carbohidrații și fibrele joacă și ele un rol foarte important în ceea ce privește un stil alimentar corect.

Dacă nu cunoști motivul pentru care acestea joacă un rol atât de important, iată câteva informații de care să ții cont pe viitor.

Ce sunt carbohidrații și din ce alimente se pot consuma?

Deși foarte multe persoane consideră că carbohidrații sunt ceva „rău” pentru organism, nu este deloc așa, asta dacă știm să diferențiem carbohidrații buni de cei răi care duc la creșterea în greutate.

Carbohidrații joacă rolul de „combustibil” pentru organismul nostru și ne asigură energia necesară pentru ca funcțiile corpului să fie derulate corespunzător și ca să avem capacitatea de a face exerciții și activități fizice.

Acești carbohidrați este indicat să-i consumăm de regulă după ce facem mișcare, pentru a reface rezervele energetice ale organismului (însă nu trebuie să uităm și de consumul de proteine).

Carbohidrații complecși se regăsesc în alimentele care sunt bogate în vitamine, minerale și în fibre, aducând astfel și un aport suplimentar față de cel energetic.

Carbohidrații buni, spre deosebire de cei răi, care se regăsesc în prăjituri, patiserii și biscuiți, se găsesc în:

  • Boabe de fasole
  • Cereale integrale
  • Legume

Ce sunt fibrele și din ce alimente se pot consuma?

Fibrele sunt un tip de carbohidrați, care nu se digeră, și care joacă un rol important atunci când vine vorba de digestie, sprijinind procesul de digerare a măncării consumate.

Fibrele, care pot fi solubile și insolubile, spre deosebire de alți carbohidrați buni, nu se descompun în sistemul digestiv, majoritatea dintre ele trec nedigerate prin intestinul subțire, fiind asociate cu substanțe de balast.

Cantitatea ideală de fibre pe care ar trebui să o consume un adult este de 25 de g, însă foarte puține persoane reușesc să atingă această cantitate, dar cu siguranță ne putem apropia de această cifră.

Este important să consumați și o cantitate mai mare de apă dacă creșteți aportul de fibre pe care îl consumați, deoarece acest lucru va duce la o mai bună funcționare a sistemului digestiv și va împiedica apariția stărilor de balonare și constipație.

Fibrele solubile se regăsesc în următoarele alimente:

  • Broccoli
  • Morcovi
  • Mere
  • Ovăz
  • Linte

Fibrele insolubile (care se descompun mai greu în organism) se regăsesc în următoarele alimente:

  • Grâu
  • Cereale integrale
  • Nuci
  • Semințe
  • Fasole
  • Legume care au frunze de culoare verde (verde mai închis).

Exemple de alimente care conțin o cantitate de aproximativ 5 g de fibre sunt:

  • pâinea integrală (aproximativ două felii)
  • un măr de dimensiune medie
  • o banană de dimensiune medie
  • un cartof copt cu tot cu coajă
  • 30 de g de cereale.

Combinând aceste alimente, cu siguranță vei simți o diferență în organismul tău, iar acest lucru în special atunci când facem referire la digestie.

Pe lângă proteine și grăsimi sănătoase, carbohidrații buni, care includ și fibrele, joacă un rol foarte important atunci când dorim să avem un stil alimentar sănătos, motiv pentru care trebuie să le includem pe toate acestea în mesele noastre zilnice.

loading...