Home Alimentatie si Nutritie Laptele de soia – este bine să îl consumăm?

Laptele de soia – este bine să îl consumăm?

scris de: Elena
Laptele de soia

Laptele de soia are nenumărate beneficii și se poate prepara foarte repede. Laptele de soia diminuează hipertensiunea, micșorează inflamările, întreţine densitatea osoasă.

Soia este unul dintre cele mai controversate alimente, prin urmare şi laptele din acesta este la fel. Acesta este, în majoritatea cazurilor, modificat genetic.

Soia este una dintre cele mai cultivate plante din lume. Datorită cantității mari de proteine şi a faptului că uneori este folosită ca un substitut al cărnii, este din ce în ce mai cultivată.

Mulți aleg să consume acest produs deoarece au intoleranță sau sensibilitate la lactoză. Mai sunt şi persoane care o fac din motive etice, cum ar fi dragostea faţă de animale şi atenţia lor faţă de bunăstarea animalelor, iar alţii o fac pentru a diminua colesterolul ,,rău” din sângele lor, deoarece cantitatea de grăsimi nu este la fel de mare ca în cazul laptelui care provine de la animale.

Laptele de soia

Ce este laptele de soia?

Laptele de soia este compus, în principal, din soia zdrobită din care a fost extras un lichid cu aspect de lapte. Laptele de soia are un gust plăcut, o textură cremoasă și este ușor similar cu cel de migdale. Acesta conține vitaminele B, potasiu, zinc, fier și alte minerale și poate fi consumat la fel ca laptele de vacă, sub formă de băuturi sau în preparate sărate și dulci.

Laptele praf de soia se obține din laptele de soia ce a fost expus la temperaturi ridicate care au dus la evaporarea sa, rămânând în urmă această pulbere. Din 350 g de lapte praf de soia se pot obține până la patru litri de lapte de soia și se poate folosi atât pentru gătit, cât și ca tratament de înfrumusețare – turnat în apa în care ne spălăm, laptele de soia face pielea foarte moale.

Ce contine laptele de soia?

Unii specialiști recomandă acest tip de lapte vegetal și în diete, deoarece soia este scăzută în calorii: conține 40 Kcal la 100 de grame, în timp ce este bogată în proteine de bună calitate și acizi grași Omega-3. Soia, care poate fi inclusă într-o dietă bogată în proteine, are, de asemenea, un efect pozitiv asupra metabolismului celor care doresc să slăbească.

Conținând izoflavone, substanțe aparținând familiei fitoestrogenilor (hormoni vegetali), bogate în fibre și acizi grași poli nesaturați, laptele vegetal din soia are o acțiune favorabilă asupra colesterolului, în special asupra colesterolului LDL „rău”, asupra hipertensiunii arteriale și a vaselor de sânge.

Acest tip de lapte vegetal furnizează la fel de mult calciu ca laptele de origine animală și într-o formă perfect asimilabilă. Datorită izoflavonelor de soia care au un efect protector asupra masei osoase prin limitarea resorbției osoase, acest lapte vegetal oferă un efect protector asupra demineralizării osoase și poate ajuta la combaterea osteoporozei, cu condiția să se bea lapte de soia îmbogățit cu calciu. Aportul de fier din acest lapte vegetal asigură, de asemenea, în medie, 8 – 14% din aportul zilnic recomandat de fier (care este de 1 până la 2 mg de fier per cană de băutură de soia).

Ar trebui să bem laptele de soia?

Laptele de soia este, cu siguranță, cel mai cunoscut lapte vegetal. Deși are o mulțime de proprietăți bune, este și criticat, astfel încât un număr mare de persoane nu știu dacă laptele de soia este sau nu benefic pentru organism. Vă prezentăm proprietățile benefice ale laptelui de soia pentru sănătate, precum și părerile controversate legate de acesta.

Beneficiile consumului de soia:

  • diminuează hipertensiunea;
  • micşorează inflamările;
  • întreţine densitatea osoasă;
  • alină durerile menopauzei;
  • sistemul imunitar este fortificat;
  • diminuează nivelul colesterolului „rău”.

Dezavantajele consumului de soia:

  • prezintă fitoestrogeni, care cauzează apariţia celulelor canceroase de tipul celor ce dau naştere cancerului de sân sau de prostată. Cantitățile mici de fitoestrogeni (mai mici de 45 mg pe zi) nu dăunează, întrucât apariția cancerului are loc prin consumul unor cantităţi mari, de peste 400 mg pe zi. Un pahar de lapte de soia conţine cel mult 10 mg de fitoestrogeni. Soia este folosită şi în ameliorarea gustului, de aceea o puteţi găsi ca ingredient în fabricarea sosurilor, a mezelurilor, a dulciurilor. Majoritatea animalelor din străinătate, poate şi din ţară, sunt hrănite cu soia, așadar aveţi mare grijă la cantitatea pe care o consumaţi!
  • în general, nu se recomanda tuturor consumul de lapte de soia, dar şi de restul produselor din soia, deoarece unele persoane riscă să dobândească niște caracteristici feminine, să li se micşoreze masa musculară şi chiar să li se dezvolte sânii;
  • laptele de soia este sărac în complexul de vitamine B, mai ales a B12;
  • în urma consumului regulat se poate forma guşa, prin creşterea în dimensiune a glandei tiroide;
  • substanţele din soia ce acţionează ca un hormon feminin determină o scădere a fertilităţii atât la bărbaţi, cât şi la femei. Mai mult, bărbaţii vor deţine apetit sexual, dar potenţa se va diminua;
  • dacă veți consuma în mod regulat soia în timpul sarcinii, fătul dumneavoastră este predispus la o greutate mai mică şi la apariţia anumitor probleme la nivelul sistemului nervos, iar mai târziu poate avea probleme cu glanda tiroidă;
  • dacă cei mici consumă acest aliment destul de des sunt predispuşi ca la maturitate să nu prezinte organele sexuale destul de dezvoltate, să aibă probleme cu infertilitatea şi să prezinte o energie redusă;
  • soia conţine acid oxalic, o substanţă deosebit de importantă în formarea pietrelor la rinichi. De aceea, dacă aveţi o astfel de afecţiune, evitaţi consumul laptelui de soia sau a celorlalte produse din aceeaşi plantă;
  • este printre principalii alergeni din lume. În timp, dacă veţi consuma în mod regulat acest lapte, vă veţi suprasolicita sistemul imunitar, determinând alte boli cum ar fi artrita, chiar apariţia acneei…

articole asemanatoare

Diete-sanatoase.ro foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Accept