Home > Diete sanatoase > Dieta cu cruditati: ideala pentru intarirea sistemului imunitar
Dieta cu cruditati: ideala pentru intarirea sistemului imunitar

Dieta cu cruditati: ideala pentru intarirea sistemului imunitar

Dieta cu cruditati e un pas important ce inseamna o schimbare totala a stilului de viata. Trecerea se face pas cu pas, fara graba, asteptand in tihna semnalele organismului daca sa mergi sau nu mai departe. Daca stomacul da semne ca nu le tolereaza mai bine, vei renunta la anumite cruditati care nu ti se potrivesc.

Legumele crude pot face minuni in cadrul unei diete de slabit. Studiile au demonstrat ca o dieta constand in opt-noua portii de legume pe zi iti intareste sistemul imunitar, te protejeaza de bolile cardiovasculare si reduce riscul aparitiei cancerului. Crude, legumele isi pastreaza mai bine proprietatile antioxidante ale vitaminelor, asa ca o dieta cu cruditati este bine de urmat in fiecare an in timpul sezonului cald, cand piata e plina de legume si zarzavaturi proaspete.

Dieta cu cruditati

Cele mai bune legume pentru dieta cu cruditati:

*Ardeii grasi: rosii, portocalii, verzi, galbeni; acestia contin acid folic si licopen substanta ce reduce riscul cancerigen.

*Morcovii sunt o sursa importanta de vitamne A si C, care ajuta la echilibrarea nivelului de zahar din sange, avand, de asemenea, proprietati regenerante pentru piele si sanatatea ochilor.

*Rosiile contin licopen, vitaminele A, C, K, ajutand la o tensiune arteriala normala.

*Sparanghelul se recomanda insarcinatelor; contine fibre, acid folic, vitamina B6 pentru sanatatea inimii, sodiu si potasiu pentru o digestie buna si functioarea adecvata a intestinului subtire.

*Varza de Bruxelles se recomanda insarcinatelor. Contine vitamina B si acid folic, dar si acizi Omega-3, potasiu, vitaminele C si K, fibre.

Consuma cat mai multe cruditati, de preferat organice sau de la producatorii locali. Ce inseamna organic? Fara pesticide, ingrasaminte chimice de sinteza aplicate in perioadele degerminare si crestere a plantelor, nu provin din organisme modificate genetic si nu au fost radiate. Legumele precum ardeii grasi, dar si salata, telina, cartofii acumuleaza reziduri de pesticide, asa ca se recomanda sa le consumam organice; pe de alta parte, broccoli, varza, sparanghelul, fasolea, boabele de porumb dulce si ceapa contin cantitati mai mici de reziduri de pesticide.

Ce mancam in timpul dietei cu cruditati:

Fructele le poti stoarce sau adauga mai multe intr-un blender si obtii un smoothie sanatos si delicios. La salate se poate folosi si avocado.

Poti face suc din varza Kale si alte verdeturi, de exemplu, spanac; adauga lime proaspat pentru a modera gustul amarui; adauga anumite ingrediente in sucul de cruditati pentru a-l face mai delicios, ca pudra de nuca de cocos neindulcita, suc de merisoare, de lamaie sau o bucata mica de radacina de ghimbir.

Legume  si verdeturi recomandate: sparanghel, varza chinezeasca (bok choy), broccoli, varza de Bruxelles, conopida, telina, andive, varza verde si varza rosie, guilie, salata rosie, salata romana, boabe de mustar, usturoi, cicoare, patrunjel, ardei rosu, verde, galben si ardei iute, arpagic, rosii, nap turcesc, castraveti, spanac, frunze de papadie, dovlecei, andive.

In cadrul dietei cu cruditati se recomanda sa folosim in mod echilibrat urmatoarele legume, datorita cantitatii de carbohidrati: sfecla, morcovi, Jicama (radacinoasa originara din Mexic, asemanatoare guliei), dovlecei.

Primii pasi in dieta cu cruditati

Un inceput ar fi sa mananci zilnic o treime din mancarea cruda. E bine sa incepi printr-o tranzitie usoara de la mancarurile obisnuite, la cele din cadrul dietei cu cruditati. Adauga legume in mancarurile tale preferate, precum dovlecei, ciuperci, broccoli, sparanghel in omleta, baby spanac sau spanac in lasagna, broccoli peste macaroanele cu branza. Mananca-le alaturi de un dressing sau ceapa, branza, smantana slaba. Consuma cat mai multe salate. Adauga in salata verde sau salata romana legume precum castravete, morcov ras, dovlecei, ceapa, ridichi, jicama, rosii, sau prepara-le la gratar.

Bea sucuri naturale din fructe proaspat stoarse: amesteca suc de morcov cu suc de mango, tangerine sau suc de portocale. De asemenea, daca urmam o dieta cu cruditati, este important sa acordam atentie igienei si sa spalam salatele, legumele si fructele.

Dieta cu cruditati VS mancarea procesata

Atunci cand fierbem sau coacem anumite legume, enzimele si nutrientii naturali se evapora, de aici baza pentru teoriile nutritionostilor adepti ai curentului raw food care cred ca mancarea gatita este toxica, iar o dieta cu cruditati ajuta la eliminarea starilor de oboseala, a durerilor de cap, alergiilor, intareste imunitatea, ajuta memoria, amelioreaza artrita si te ajuta sa previi, dar si sa lupti cu diabetul.

Dieta cu cruditati te ajuta sa slabesti, avand in vedere ca au un continut scazut de calorii, grasimi, sodiu, si au un continut ridicat de fibre. Prin preparare, vitaminele B si C se evapora.

Pentru ca sunt la moda dietele fara gluten, o dieta cu cruditati se potriveste, pentru ca majoritatea legumelor si fructelor nu contin gluten. De mentionat este faptul ca o dieta cu cruditati nu se recomanda femeilor insarcinate, copiilor mici, batranilor sau persoanelor cu afectiuni cronice.

Cruditatile au cantitati scazute de calorii. Fiind surse bune de fibre dietetice si substitute pentru alimentele cu carbohidrati si proteine, te tin satul si reduc pofta de mancare.

O dieta cu cruditati nu inseamna doar sa mananci mancaruri simple neprocesare, ci reprezinta o intreaga filosofie de viata. In primul rand, trebuie sa fii constient ca, atunci cand mananci mancaruri fierte la aburi, temperaturile ridicate distrug enzimele vitale.
–    elimina din alimentatie zaharul alb rafinat, faina, cafeina, alcoolul;
–    dieta de cruditati se bazeaza exclusiv pe plante, legume, ierburi, nuci, seminte si uleiuri;
–    abstineta totala de la carne si produse de sursa animala.

Dieta cu cruditati – exemple de preparate

*Salata de vara tarzie: doua maini de laptuci, o jumatate de ardei rosu gras, un morcov, o jumatate de castravete, cateva rosii cherry, doua lingurite de stafide, o lingurita de seminte de dovleac. O jumatate de  lingurita de seminte de in, o lingurita de ulei de in presat la rece, sare de Himalaya. Amesteca ingredientele si consuma salata alaturi de un ceai sau un suc verde la pranz sau la cina.

* Salata dulce si picanta cu mango: un mango taiat cubulete, un avocado cubulete, o ceapa taiata, doua lingurite de ulei de masline, o lingurita de sirop de agave (optional), un varf de sare, un varf de piper, un varf de piper cayenne, ardei iuti uscati si maruntiti, o mana de salata verde, germeni de plante (de grau, de mazare), suc de lime peste salata. Amesteca ingredientele si lasa sa se intrepatrunda aromele. Masa e gata!

*Salata de avocado cu portocale: rucola, o jumatate de avocado felii, o portocala feliata, o ceapa rosie; optional un dressing din o lingurita de otet de mere cu ulei de masline, sare, piper.

*Orez de conopida cu mazare: o conopida de marime medie, o cescuta de mazare, patru cepe taiate subtire, una-doua lingurite de zeama de lamaie sau lime (dupa gust), doua lingurite chimion, doua lingurite sirop de artar, o lingurita de ghimbir proaspat ras, cateva picaturi de ulei de masline,  seminte de pin, avocado cubulete, salata rocola, sare dupa gust. Preparare: floarea conopidei se marunteste intr-un blender pana se obtin bucati de marimea orezului. Amesteca ingredientele si serveste-le pe un pat din salata rucola.

*Rosii umplute: o ceasca nuci, doi catei usturoi, doua-trei lingurite ulei de masline, doua varfuri de sare celtica sau de Himalaya. Busuioc proaspat sau uscat. Amesteca-le in blender. Scoate pulpa din rosii, amesteca cu continutul din blender. Umple rosiile.

Meniu pe zile in dieta cu cruditati

Ziua 1
Micul dejun: Smoothie de fructe sau unul verde din cinci maini pline cu fructe, ori din legume verzi (castravete, aloe vera), cuburi de gheata (optional) sau apa;
Gustare de dimineata: nuci crude sau fructe proaspete ca portocale, mere, pere;
Pranz: o salata mare din frunze de varza kale, nap, varza, sfecla elvetiana, spanac, broccoli, varza, salata romana, salata iceberg, trei tulpini de telina, doua rosii mari, o bucata ardei gras colorat (rosu, verde, galben), avocado, seminte crude de floarea-soarelui. Poti adauga ulei de masline presat la rece si sa storci  putin suc de portocala peste salata.
Gustare pranz: patru maini pline de fructe de padure, trei piersici sau un castronel cu ananas taiat cubulete.
Cina: o salata de spanac cu frunze de spanac tanar, salata romana, rosii, ceapa verde, felii de castravete, felii de portocala, alaturi de un suc din verdeturi.
Desert sau gustare de seara: zece nuci sau nuci pecan sau nuci obisnuite, o banana.

Ziua 2
Mic dejun: suc proapat din doua mere, o mana de spanac, doi  morcovi. Bea sucul cu 10-20 nuci Macadamia sfaramate;
Gustare de dimineata: doua fructe mango;
Pranz: o salata formata din stravete, rosie, dovlecel, avocado, suc de portocale ca dressing;
Gustare: doua portocale
Cina: o supa rece din doua fructe avocado, o jumatate de castravete, o jumatate de ceasca de suc de lamaie, doua linguri coriandru sfaramat, o jumatate de lingura de turmeric pulbere, o jumatate lingura chimion, o ceasca de apa. Peste acestea adauga o crema obtinuta la blender din: 20 g nuci Caju, o lingura suc de lamaie, otet de mere raw, o cana de apa. Serveste cu un suc verde.
Desert: 30-40 fructe de padure (afine, mure, zmeura).

Ziua 3
Mic dejun: o nuca de cocos la blender transformata in crema; pune crema peste 200 g de capsuni.
Gustare: doua mere; doua tulpini de telina.
Pranz: un smoothie bogat si delicios cu gust de ciocolata si nuci: doua banane, doua linguri de unt de migdale raw, doua linguri de unt de cacao raw, o ceasca de cuburi de gheata.
Gustare de dupa-amiaza: doua fructe – hurma (persimmons) cu frunze verzi (sfecla, spanac, varza)
Cina: taie in felii doi dovlecei si ii poti da gust in tigaie cu putin cu ulei de masline si un catel de usturoi, cu sare si piper.
Gustare de seara: doua fructe de mango; zece nuci pecan crude.

Ziua 4
Mic dejun: 30-40 fructe de padure; un avocado;
Gustare: doua portocale, verdeturi;
Pranz: salata cu frunze verzi, avocado, mere verzi, (optional dressing din otet de orez). Mananca salata cu suc de fructe proaspat sau suc din legume.
Gustare: 200 g seminte floarea-soarelui crude.
Cina: pizza raw cu o crusta din migdale. Aluat raw din: 400 g de migdale macinate, 200 g seminte de in macinate, o lingurita de oregano, o lingurita de chimion, o cana de apa, o lingurita ulei de masline. Amesteca-le, creeaza mini-pizza si deshidrateaza. O poti pune si la cuptor preincalzit.

Dieta cu cruditati are o serie de reguli stricte ce impun un anumit stil de viata, fiind un pas important pentru cei ce vor sa traiasca responsabil, care iubesc animalele si se apropie de un regim vegan sau raw-vegan. Nu este pentru toata lumea, asa ca este mai bine sa consultati un medic specialist sau un nutritionist pentru a vedea impreuna daca vi se potriveste…