Home > Alimentatie si Nutritie > Importanta fructelor in alimentatie
Importanta fructelor in alimentatie

Importanta fructelor in alimentatie

Importanta fructelor in alimentatie este uriasa. Consumul de fructe are numeroase beneficii pentru sanatate, reducand riscul bolilor cronice. Fructele ofera nutrienti vitali organismului, ajutandu-ne sa ne mentinem mereu in forma.

Atunci cand ne compunem un meniu zilnic si cand facem lista de cumparaturi, trebuie sa avem in vedere importanta fructelor in alimentatie. Sa nu treaca nici macar o zi fara fructe, ar trebui sa fie dictonul nostru. Se recomanda sa consumam fructe de sezon, si iarna sa ne bucuram mai mult de dulceata fructelor uscate.

Beneficiile fructelor pentru sanatate

Fructele au numeroase beneficii pentru sanatate. O dieta bogata in fructe ca parte a unui stil de viata sanatos este inceputul pentru o schimbare in bine. Fructele sunt in sine niste alimente-minune, contin multi nutrienti si putine calorii. Consumul de fructe poate reduce riscul bolilor de inima si protojeaza organismul in fata dezvoltarii unor forme de cancer. Si, mai mult decat atat, fructele contin fibre, astfel reducand riscul dezvoltarii diabetului de tip 1 si tip 2. Bogate in potasiu, ajuta la scaderea tensiunii arteriale si ajuta functiile rinichilor, eliminand din start formarea pietrelor la rinichi.  Fructele au o mare importanta atat in alimentatie, cat si pentru sanantate, ajutand articulatiile, prevenind ostereoporoza, ajutand la mentinerea unei greutati stabile. Fructele vin la pachet cu numerosi nutrienti.

Majoritatea fructelor au un continut scazut in sodiu si calorii si nu influenteaza colesterolul; sunt o sursa esentiala de nutrienti ca potasiu, fibre dietetice, vitamina C, acid folic.

Fructele care contin potasiu sunt: bananele, prunele, caisele si piersicile uscate,  pepenele galben. Vitamina C are un rol important in regenerarea tesuturilor, vindecarea ranilor, sanatatea dintilor si a gingiilor, ofera luminozitate tenului. Acidul folic ajuta organismul la formarea celulelor rosii, de aceea este recomandat femeilor care vor sa faca un copil.

Alimentatia sanatoasa face parte dintr-un stil de viata echilibrat, iar in acest caz importanta fructelor este majora. Fructele sunt esentiale pentru dieta, deoarece au un continut ridicat de vitamine, minerale, carbohidrati si fibre.

Sugestii de umat pentru a integra cat mai multe frcute in dieta si pentu o stare de bine continua:

-Sa avem in vedere importanta fructelor in alimentatie. Consumand fructe zilnic, reusim sa castigam o greutate optima si o silueta de vis. Nutritionistii ne recomanda sa amestecam fructele pentru a consuma mai multi nutrienti; de exemplu, un mar are un continut ridicat de fibre, dar scazut de vitamina C, dar adaugand in salata de fructe o portocala si cateva capsuni, obtinem mai multa vitamina C in portia zilnica.

– Sa consumam macar 5 portii de fructe si legume pe zi. Un pahar de suc de fructe inseamna o portie, dar nu se recomanda sa bem 5 pahare de suc, chiar daca este proaspat, deoarece inseamna prea mult zahar eliberat deodata in sange. In timp, consumul excesiv de suc de fructe ingrasa.

– Sa mancam mai multe fructe la micul dejun. Adaugand felii de banana la cereale dimineata sau fructe uscate la terciul de ovaz ori pur si simplu sa consumam o salata de fructe (afine si zmeura, bogate in antioxidanti), purtam cu nou un scut in procesul de imbatranire naturala a pielii, dar ne protejam si de efectele nocive ale soarelui.

– Sa luam cat mai des o gustare din fructe; cand suntem  pe graba, fructele inlocuiesc cu succes gustarile clasice: aperitive, biscuiti, prajituri, ciocolata, covrigi si alte rontaieli.   Gustarile pe care le gasim de-a gata ambalate in comert vin la pachet cu prea multa sare, grasimi si zahar, substante care, consumate indelung, duc la probleme digestive.

– Ia un fruct cu tine in masina, in geanta sau la birou, pentru a-l manca atunci cand te ia foamea sau cand ai pofta de mancaruri nesanatoase, inainte de pranz sau dupa-amiaza.

-Specialistii ne recomanda sa avem mare atentie la produsele care contin fructe; cand cumperam deserturi congelate sau semi-preparate cu fructe, acestea contin adesea multe grasimi, zaharuri sau conservanti. Compoturile de casa sunt in regula, dar cele din comert sau fructele din conserve sunt pastrate de obicei intr-un sirop ce contine mult prea mult zahar.

-Cel mai bun mod de a ne aminti sa mancam fructe este sa inhatam in fiecare dimineata fructul preferat, la 20 de minute dupa ce ne trezim. In timpul celor 8 ore de somn ni se face foame. Fructele ne hidrateaza corpul si ne ofera carbohidrati buni care ne tin in priza metabolismul pentru intreaga zi.

Fructele au un rol important in alimentatie. Desi piramida lui Maslow le plaseaza spre varful nevoilor nutritionale, prioritatile si stilul nostru de viata s-au schimbat. In secolul trecut, activitatea fizica intensa facea parte din stilul de viata comun, munca insemanand mult efort fizic, organismul avand nevoie de o mai mare cantitate de proteine, carbohidrati, si grasimi. In zilele noastre, cand, de cele mai multe ori efortul se face de pe scaun, de la birou, trebuie sa ne hranim eficient, cu alimente energziante, dar care au un continut caloric redus, cum sunt fructele. Asadar, piramida lui Maslow se schimba, iar fructele isi ocupa locul binemeritat.

Asadar, importanta fructelor in alimentatie s-a schimbat in ultimii ani, fructele devenind o resursa in alimentatia viitorului.

loading...