Home > Alimentatie si Nutritie > Top 5 surse de fier care lupta impotriva anemiei
Top 5 surse de fier care lupta impotriva anemiei

Top 5 surse de fier care lupta impotriva anemiei

Fierul este unul dintre mineralele fundamentale pentru buna funcționare a organismului uman. Prin urmare, deficitul de fier atrage după sine o serie de consecințe care afectează semnificativ sănătatea. În caz contrar, consumul de alimente bogate în fier poate constitui o sursă imbatabilă contra anemiei.

Fierul asimilat corespunzător în corp favorizează respirația prin transportul oxigenului la nivelul țesuturilor și determină sângele să circule într-un ritm adecvat. Acesta contribuie la activarea complexului de vitamine B și stimulează imunitatea și rezistența fizică, datorită faptului că una din funcțiile sale principale este de a oxida glucoza și de a o transforma în energie. În plus, este esențial pentru formarea proteinelor musculare și a celulelor roșii.

Tipuri de fier

Cu ajutorul anumitor alimente organismul absoarbe două tipuri de fier: de origine vegetală și de origine animală.

Primul tip este cunoscut și sub numele de fier non-hem. Acesta se asimilează într-o măsură mai mică, pentru că legumele conțin substanțe care împiedică asimilarea, precum: acidul fitic (linte, năut, cereale integrale), acidul oxalic (spanac, sparanghel, ciocolată) și taninuri (ceai, cafea, vin). El este prezent în alimentele de origine vegetală și în lactate.

surse de fier

Al doilea tip de fier, de origine animală, mai este numit și fier hem și este prezent în hemoglobină (globulele roșii) și în mioglobină (mușchi), care se regăsește în carnea roșie (vită, mânzat, porc, oaie, cal, capră, curcan, iepure, vânat), pește (sardine, merlan, biban de mare), crustacee (scoici, midii) și în gălbenușul de ou. Deși procentul său în dietă este mai mic decât fierul non-hem, el se asimilează de trei ori mai bine în organism – de aici survine și importanța sa.

Top 5 surse de fier

Indiferent de originea lor (vegetală sau animală) există unele alimente cu un conținut bogat în fier și care trebuie încluse în alimentația cotidiană dacă dorim să avem un nivel bun de fier în corp și pentru a combate anemia.

Iată, top 5 surse de fier din alimente:

1.    Crustaceele (stridii, scoici, midii) conțin aproximativ 7 mg fier la 100 de grame. Din păcate, ele nu fac parte din alimentele la îndemâna oricui, deoarece ele sunt destul de costisitoare.

2.    Peștii care au cel mai mare conținut în fier sunt anșoa-6,7 mg fier, sardine-4,8 mg fier, gramaj raportat la fiecare 100 de grame.

3.    Cerealele integrale au între 7 și 18 mg de fier (germenii de grâu-7,5 mg, drojdia de bere-17,5 mg) la 100 de grame. Însă, din cauză că ele sunt de origine vegetală și conțin mai multe fibre, sunt asimilate mai greu de organism.

4.    Gălbenușul de ou are 7 mg de fier la 100 de grame, în timp ce la oul întreg procentul scade la 2,5 mg de fier la 100 de grame.

5.    Carnea și organele animale (ficat de vită, cârnați) au un conținut aproximativ de 10-13 mg de fier la 100 de grame. Cu toate acestea, fierul de origine animală se absoarbe mai repede în organism.

Este foarte important să știți că pentru a asimila fierul în corp (indiferent de tipul său) trebuie să selecționați și alte alimente care favorizează absorbția acestuia. De exemplu, legumele sau citricele bogate în vitamina C ajută la asimilarea corespunzătoare a fierului în corpul uman…

loading...